2014. október 29., szerda

Mit mondj és ne mondj egy rákos betegnek

A legtöbb ember elég rosszul reagál egy daganatos beteggel való találkozás során.
A szánakozó pillantások és "de sajnállak" nem a legjobb dolog amit mondhatunk ilyen esetben.
Egy oldal összegyűjtötte a jó és rossz válaszokat, leírom, hátha valakinek hasznos lehet:

AMIT NE MONDJ:
  • "jól nézel ki" - most jöttem kezelésről sápadt vagyok, és sovány, tudom hogy nem igaz..
  • "nem is nézel ki betegnek" - attól még beteg vagyok!
  • "nagyon fiatal vagy még egy ilyen betegséghez" -ha öregebb lennék, jobb lenne??
  • "hős vagy" - mindenki ezt tenné a helyemben. még Te is!
  • "minden rendben lesz/meg fogsz gyógyulni" - tényleg?? ne mondj olyat amit nem tudsz
  • "megértem/átérzem" - tényleg??
  • "hogy vagy?" - öööö, erre most mit mondjak?
  • "sajnálom" - köszi
  • "mennyi időt jósolnak az orvosok?" - ....
  • "az ismerősömnek is volt, ő meghalt" - jó story
  • "az ismerősöm is volt, ő meggyógyult" -nem ugyanaz  a betegségünk!! 
  • "erős vagy, meg tudod csinálni" - erős vagyok, de nem ezen múlik...
  • "olvastam, hogy...." - már ismerem az összes ilyen témájú olvasmányt
  • "szedd ezt/idd azt/menj el hozzá...." - már ismerem az összes ilyen jellegű dolgot
AMIT TEHETSZ:
-imádkozz érte
-mosolyogj rá
-ahelyett, hogy megkérded hogy van kérdezd azt "mi újság?", így nyitott a kérdés miről akar beszélni
-beszélj átlagos témáról, így nem a betegsége a központi téma
-ajánld fel, hogy elmentek moziba/vásárolni, ami eltereli a figyelmét
-ajánld fel, hogy szívesen meghallgatod, ha szüksége van rá

Egy daganatos beteg a betegségével kel és fekszik. Ezen gondolkodik, ezzel él, a nap 24 órájában. Mikor találkozik valakivel, azt szeretné, ha ebből kizökkenhetne (kivéve, ha szeretné valakinek kiönteni a lelkét; ezt jelezni fogja). Tudom, nem lehet könnyű azzal a tudattal élni, hogy az, akit szeretünk beteg. És tudom, hogy szeretnénk mindent megtenni érte. Azzal, ha a másikkal vagyunk, egy szobában, közös dolgokat csinálunk, ami kikapcsolja, megnevettetjük, felajánljuk a segítségünket, pont elég lehet ahhoz, hogy elmondhassuk, minden tőlük telhetőt megtettünk, hogy segítsünk neki átvészelni a nehéz időszakot.



2 megjegyzés:

  1. Amikor nyáron azt írtad, hogy befejezed a naplódat, nagyon sajnáltam, de mindenki maga tudja, mikor mi a legjobb, szóval csendben drukkoltam tovább, és időnként megnyitottam újra a blogod, hátha. Örülök, hogy hallottam felőled, és a sok hülyeség helyett csak annyit mondanék: küldök neked egy nagy-nagy ölelést.

    VálaszTörlés
  2. De aranyos vagy, köszönööööm, köszönöm!! Ennél nincs is jobb dolog amit küldtél. Én is viszont küldök egy nagy ölelést, és kellemes ünnepeket kivánok :)
    Nyugodtan irhatsz e-mailt is, ha van kérdésed, vagy bármi :)
    Üdv, Sunny

    VálaszTörlés